بسمه تعالی وزارت
علوم، تحقیقات و فناوری – معاونت پژوهشی دفتر
انجمنهای علمی ایران اساسنامه انجمن علمی”
ایرانی ژئومورفولوژی“ فصل اول – کلیات و اهداف ماده 1: به منظور گسترش و پیشبرد و
ارتقای علمی دانش ژئومورفولوژی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای ژئومورفولوژی
، انجمن ایرانی ژئومورفولوژی که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود،
تشکیل میگردد. ماده 2: انجمن مؤسسهای غیر انتفاعی
است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت
حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد. ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران میباشد
و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل
شود. تبصره: هیئت مدیره میتواند در صورت
لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه
رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری برسد. ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این
اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی
ایران است. فصل دوم – وظایف و فعالیتها: ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای
مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد: 1-5-
انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصانی که به
گونهای
با علم ژئومورفولوژی سر و کار دارند. 2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی
و بازنگری و اجرای طرحها و
برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش
در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن. 3-5- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان
ممتاز. 4-5- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی 5-5- برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای
و بینالمللی 6-5-
انتشار کتب و نشریات علمی. فصل سوم – انواع و شرایط
عضویت 1-6- عضویت پیوسته مؤسسان
انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته های ژئومورفولوژی، هیدروژئومورفولوژی، ژئومورفولوژی
و بر نامه ریزی محیطی، منابع طبیعی، محیط زیست، سنجش از دور و سیستم اطلاعات
جغرافیایی، برنامه ریزی و آمایش سرزمین، طبیعت گردی (اکوتوریسم) و رشتههای وابسته
باشند، میتوانند بهعضویت پیوسته درآیند. 2-6-
عضویت وابسته: اشخاصی
که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشتههای مذکور در
بند 1-6 شاغل باشند. 3-6-
عضویت دانشجویی: کلیه
دانشجویانی که در رشتههای ژئومورفولوژی، هیدروژئومورفولوژی، ژئومورفولوژی در برنامه
ریزی محیطی، آب و هوا شناسی، مخاطرات محیطی، منابع طبیعی، محیط زیست، سنجش از دور
و سیستم اطلاعات جغرافیایی، برنامه ریزی و آمایش سرزمین، طبیعت گردی (اکوتوریسم)،
زمین شناسی و جغرافیای پزشکی به تحصیل
اشتغال دارند. 4-6-
عضویت افتخاری: شخصیتهای
ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای ژئومورفولوژی، جغرافیای طبیعی،
منابع طبیعی، محیط زیست و زمین شناسی حائز
اهمیت خاص باشد یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند. 5-6-
اعضای مؤسساتی (حقوقی) سازمانهایی
که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن
درآیند. تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از
رشتههای مذکور در بند 1-6 میتوانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن
درآیند. تبصره 2:
اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند. ماده 7: هر یکی از اعضاء
سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت
پرداخت خواهدکرد. تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و
ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو
ایجاد نمیکند. تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق
عضویت معاف هستند. ماده 8:
عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد: 1-8-
استعفای کتبی 2-8-
عدم پرداخت حق عضویت سالانه تبصره:
تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است. فصل چهارم – ارکان انجمن ماده 9:
ارکان اصلی عبارتند از: الف: مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس الف: مجمع عمومی ماده 10 : مجمع عمومی از گردهمایی
اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود. 1-10-
مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک
کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است. 2-10-
مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا
با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل
میشود. 3-10-
در صورتیکه در دعوت نخست جلسه
مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله
حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن
اخذ آراء میتواند
بصورت مکاتبه ای ـ
براساس آییننامهای که توسط هیئت مدیره تدوین میشود ـ انجام شود. تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت
کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل
مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد. تبصره 2: یکسوم اعضای پیوسته میتوانند
مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر اینکه
هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین
حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا
بازرس تصریح نمایند. تبصره 3: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه
عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شدهاست. تبصره 4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده
همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است. ماده 11: وظایف
مجامع عمومی الف
–مجمع عمومی عادی - انتخاب
اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی) - تصویب
خط مشی انجمن - بررسی
و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان) - تعیین
میزان حق عضویت - عزل
هیئت مدیره و بازرس (بازرسان) - بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و
هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن. ب –
مجمع عمومی فوقالعاده - تصویب
تغییرات در مفاد اساسنامه - تصویب
انحلال انجمن تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده
با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد. تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسهای مرکب
از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند. تبصره 3: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش
نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند. تبصره 4:
اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و
بازرس کاندیدا کردهاند. پ– هیئت مدیره ماده 12: هیئت مدیره انجمن مرکب از نه عضو اصلی و دو عضو علیالبدل است که هر سه سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن
انتخاب میشوند. 1-12- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت
هیئت مدیره انتخاب شوند. 2-12-
عضویت در هیئت مدیره افتخاری است. 3-12-
هیئت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت
به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید. 4-12-
کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیات مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی
با امضای رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس انجمن معتبر است. 5-12-
هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال
دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است. 6-12-
جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت
آرای موافق، معتبر است. 7-12-
کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره
نگهداری میشود. 8-12-
شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است
و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج
جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود. 9-12-
درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت
باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد. 10-12-
شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است. ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی
انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است: 1-13-
اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی 2-13-
تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها 3-13-
هیئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال
اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری
قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد. 4-13-
جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در
صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را
مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد. 5-13-
تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن
برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر. 6-13-
اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل
دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر. 7-13-
انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی 8-13-
اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن 9-13-
جلب هدایا و کمکهای مالی 10-13-
اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی 11-13-
اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و
مقررات جاری کشور. 12-13-
ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 13-13-
هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی
مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه
مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید. تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره
جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور
انجمن را برعهده خواهدداشت. ج – بازرس (بازرسان) ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را
بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت سه سال انتخاب مینماید. تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است. ماده 15: وظایف
بازرس یا بازرسان به شرح زیر است. 1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع
عمومی 2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد
انجمن برای اطلاع مجمع عمومی 3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع
عمومی تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از
مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس
(بازرسان) قرارگیرد. فصل پنجم – گروههای علمی
انجمن ماده 16: انجمن میتواند گروهها و
کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح
وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند. 1) گروههای تخصصی 2) کمیته آموزش و پژوهش 3) کمیته انتشارات 4) کمیته آمار و اطلاعات 5) کمیته پذیرش و روابط عمومی 6) کمیته گردهماییهای علمی 1-16- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب
نیاز احساس میشود، نیز میباشد. فصل ششم – بودجه و مواد
متفرقه ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند
از: 1-17- حق عضویت اعضا 2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای
و فروش کتب و نشریات علمی 3-17- دریافت هدایا و کمکها 4-17- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه
خواهدشد. ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن
در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون
انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود. ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب
مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود. ماده 20: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان
سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و
خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند. ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و
غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در
موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد
اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر
است. ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی
ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق
فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند. ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن
در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن
انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه
داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به
یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند. ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر 6
فصل، 25 ماده، 47
زیرماده و 17 تبصره در جلسه مورخ 14/11/88 مجمع عمومی انجمن به
تصویب رسید. |