[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با ژئومورفولوژی::
آشنایی با انجمن::
اخبار رویدادها::
کارگاه های میدانی انجمن::
دانشنامه ژئومورفولوژی::
اخبار علمی::
عضویت در پایگاه و انجمن::
بخش آموزش::
دریافت فایل::
داده ها و تصاویرماهواره ای::
موسسات ژئومورفولوژی::
منابع ارشد و دکترای جغرافیا::
نشریات ::
درگاه دانشگاه ها::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
برقراری ارتباط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط
  1. مجله پژوهش های ژئومورفولوژی کمی 
  2. سایت کنفرانس های انجمن ایرانی ژئومورفولوژی 
  3. انجمن علمی باستانشناسی ایران 
  4. مجله فرسایش محیطی
  5. International Journal of Coastal and Offshore Engineering



 

..
:: مصاحبه کوتاهی با دکتر شهرام روستایی استاد ژئومورقولوژی دانشگاه تبریز ،خبر: مسعود رحیمی ::
 | تاریخ ارسال: 1393/8/27 | 

مصاحبه کوتاهی با دکتر شهرام روستایی استاد ژئومورقولوژی دانشگاه تبریز و رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریز


AWT IMAGE

 استاد به عنوان اولین سوال بیوگرافی مختصری از دوران تحصیل و تدریس خودتان می فرمایید؟
 
متولد سال 1343 شهرستان عجب شیر در استان آذربایجان شرقی هستم. در سال 1362 وارد دانشگاه تبریز شدم و در سال 1366 کارشناسی رشته جغرافیای طبیعی را به اتمام رساندم. بعد از گذراندن خدمت سربازی مجددا در سال 1370 به دانشگاه تبریز برگشتم و در دوره کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی ادامه تحصیل دادم.در سال 1374 بلا فاصله وارد دوره دکتری شدم و در سال 1379 از رساله دکتری خودم دفاع کردم. چون بورسیه دانشگاه تبریز بودم بلافصله در گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تبریز به عنوان هیات علمی مشغول به کار شدم. هم زمان با استخدام در دانشگاه تبریز به عنوان مدیر امور اداری دانشگاه منصوب شدم و در کنار فعالیتهای علمی به فعالیت های اجرایی نیز پرداختم. در این مدت همراه با تدریس و فعالیتهای پژوهشی و اجرایی به عنوان استادیار تا سال 1386 مشغول بوده ام. درسال 1386 به مرتبه دانشیاری رسیده و در طی سال های 89 تا 92 مدیر گروه جغرافیای طبیعی بودم.در سال1392 به رتبه استادی رسیدم و اکنون نیز استاد پایه 18 می باشم. در انتخابات تابستان 93 به عنوان رییس دانشکده جغرافیاو برنامه ریزی انتخاب شدم. در این مدت حدود 40 مقاله علمی پژوهشی و ISI وISC به چاپ رسانده ام و در 20 کنفرانس بین المللی و ملی شرکت کرده ام. بعلاوه یک کتاب تالیف شده حاصل فعالیت های پژوهشی اینجانب در طول این سالها بوده است و دو کتاب نیز هم اکنون در دست تدوین دارم. هم زمان با تدریس در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری حدود80 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری را رهنمایی و مشاوره کرده ام. عضو هیات مدیره انجمن ایرانی ژئومورفولوژی ، سردبیر نشریه ژئومورفولوژی کمی، مدیر مسئول مجله تازه تاسیس هیدرو ژئومورفولوژی هستم. و در 4 نشریه به عنوان هیئت تحریه مشغول به فعالیت می باشم.

استاد چرا رشته ژئومورفولوژی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
استاد: ابتدا باید می پرسیدین که چرا رشته جغرافیا رو انتخاب کردم .
 من از دوران راهنمایی و دبیرستان به علوم انسانی و بخصوص جغرافیا علاقمند بودم و هستم. در مورد گرایش ژئومورفولوژی هم باید اشاره کنم که ژئومورفولوژی ملموس تر با واقعیت های محیطی بوده و این مهم ، علاقه من را به این رشته دو چندان می کند. هر چند باید اشاره کنم که در طول دوره تحصیل مطالعات زیادی در حیطه ی رشته های دیگر علوم انسانی چون جامعه شناسی ، روانشناسی و علوم سیاسی داشته ام.

استاد جایگاه علمی و کاربردی رشته ژئومورفولوژی را در بین رشته های دیگر چگونه ارزیابی می کنید.؟
 ببینید تمام علوم از نظر ماهیت جایگاه رفیعی دارند در واقع می توان گفت که جایگاه هر علم وابسته به افرادی بوده که این علوم را دنبال می کنند ، رشته ژئومورفولوژی هم همانند این علوم جایگاه علمی والایی داشته و دارد.تمام علوم در جهت پاسخ به یک سری نیازهای انسان به وجود آمده اند. اما اگر امروز جایگاه کاربردی رشته ژئومورفولوژی را انچان خوب نمی بینیم این مربوط به خود این رشته نبوده بلکه در واقع برایندی از کم کاری های افرادی بوده که دراین رشته تحصیل کرده اند و می کنند. برنامه های آموزشی در دانشگاه برای رشته ژئومورفولوژی متناسب با نیازهای سازمان های اجرایی نبوده و در واقع یک سری مطالب تئوری بوده که گاها دور از واقعیت می باشند. به همین دلیل شاهد کم رنگ بودن کاربرد این رشته در زمینه فعالیت های اجرایی هستیم. متاسفانه رشته جغرافیا با وجود کاربرد بسیار زیاد هنوز در اکثر چارت های سازمانی وزارتخانه ها نامش مهجور مانده و شناخته شده نیست.

استاد چرا شاهد تالیف کتاب های کمی در زمینه ژئومورفولوژی هستیم؟
 اصولا تدوین کتاب مستلزم تجربه و تحقیق بسیار در یکی از حیطه های علمی می باشد.یک فرد باید آنقدر مقاله بنویسد وتحقیق و پژوهش کند و نتیجه این تحقیقات را به صورت یک کتاب تدوین نماید.ببینید در ایران چون پژوهش و آموزش ناقص است کارها به صورت تخصصی جلو نمی رود و این عدم وجودتخصص گرایی و پراکندگی در مطالعات و تحقیقات افراد موجب اتلاف زمان و انرژی شده و باعث می شود که ما امروزه نتوانیم کتابهای تخصصی و پر محتوایی چون کتابهای دانشمندان خارجی داشته باشیم. کتابهایی هم که هم اکنون به عنوان کتابهای تالیفی شاهد هستیم بسیارشان ترجمه از منابع خارجی می باشند، یعنی اندوخته های علمی افراد خیلی کم در این زمینه(تالیف کتاب) دخیل می باشدکه این مورد خودش قابل تامل است. متاسفانه اعضای هیئت علمی و افرادی که در دوره تحصیلات تکمیلی قدم بر می دارند بعد از این که به استخدام مراکز اموزشی و دانشگاها در می آیند؛ بنابر دلایل مختلف روح علمی خود را از دست می دهند و کتابهایی هم که تا کنون تالیف شده اند در واقع علایق شخصی افراد بوده است که به دنبال انها رفته اند.

 استاد جایگاه مطالعات میدانی را در یادگیری ژئومورفولوژی چگونه می دانید.؟
اصولا وقتی ما جغرافیا را مطالعه روابط متقابل انسان با محیط معرفی می کنیم کارهای میدانی و مشاهده پدیده ها و لمس آنها اهمیت پیدا می کند. براین اساس ژئومورفولوژی که شاخه ای از جغرافیاست بیشتر از سایر شاخه های آن نیاز به فعالیت های میدانی دارد. متاسفانه این مهم در کشور ما رفته رفته فراموش شده و یا بهتر بگویم کم رنگ گشته است. عوامل متعددی در این زمینه موثر بوده اند ازجمله: عدم وجود علایق شخصی،نبود امکانات آزمایشگاهی، نداشتن بودجه کافی، نبود امکانات مناسب رفاهی و حمل ونقل، افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف و.. عوامل مذکور سبب شده است که در گذر زمان کیفیت قربانی کمیت شود و آموزش های دانشگاهی بیشتر حالت تئوری و حفظی بخود بگیرد و بدین ترتیب فارغ التحصیلان نتوانند جنبه های کاربردی علم را پیش ببرند و در سازمان های اجرایی نتوانند موفق باشند.

استاد برای بهبود وضع موجود در زمینه کاربردی کردن ژئومورفولوژی در ایران چه راه کارهایی پیشنهاد می کنید.؟
 هر علمی زمانی می تواند کاربرد مطلوبی داشته باشد که نیازهای جامعه و محیط را بشناسد و برای رفع آنها برنامه ریزی نماید. بنابراین علم ژئومورفولوژی برای این که بتواند کاربردی تر شود باید مسائل مبتلابه محیط را بشناسد و برای حل آن اقدام نماید. پس محقق ژئومورفولوژی اولین وظیفه اش مساله یابی است. حال برای حل مساله شرایط و امکاناتی لازم است که ما امروز برای ایجاد این شرایط قدم برداریم:
در دانشگاههایمان علم را برای عمل طراحی کنیم
سرفصل دروس را متناسب با نیاز جامعه و سازمانهای اجرایی طراحی کنیم
در پذیرش استادان با کیفیت برنامه ریزی کنیم در پذیرش دانشجو،کیفیت را جایگزین کمیت نماییم
بودجه کافی برای تجهیز آزمایشگاهها در اختیار داشته باشیم
ارتباط دانشگاه را با سازمانهای اجرایی تنگانک و ضروری نماییم.

 استاد به نظرتان ژئومورفولوژی امروز دچار تکنیک زدگی شده است؟
 اگر ما تغییر روشهای علمی را از گذشته تا امروز مورد دقت قرار دهیم متوجه خواهیم شد تکنیک ها زاده پیشرفت های علمی هستند. همان طوری که قبلا اشاره شده هدف علم حل مسایل محیطی است و تکنیکها در این امر بسیار موثر هستند. برای بهره برداری دقیق و صحیح از محیط نیاز به شناخت جزئیات آن داریم و روش استقراء هم در چنین شرایطی پای به عرصه گذاشت و به تبع آن اندازه گیری های دقیق اجزاء و تحلیل های کمی و مدل سازی مرسوم گردید. این تحولات در ژئومورفولوژی نیز به وقوع پیوسته است و ما امروز بایستی از این تحولات علمی برای حل مسائل خود استفاده کنیم. اما متاسفانه دانشجویان و محققین ما با استفاده از این تکنولوژی ماهیت علم خود را فراموش کرده اند و گرفتار ابزار و سایلی شده اند که برای حل مساله انتخاب کرده بودند. این تکنولوژی ها فقط و فقط مواد و روش ها را برای ما مهیا می کنند و ما بایستی نتایج حاصل از آنها را به روش علم خودمان که همان مشاهده و تفسیر و تحلیل و... است مورد بهره برداری قرار دهیم و نگذاریم ابزارها برای ما تصمیم بگیرند.

استاد به عنوان کلام آخر چه توصیه ای برای دانشجویان ژئومورفولوژی دارید. ؟
امروز ژئومورفولوژی در تمام شاخه های خود در دنیا متحول شده و می تواند نقش عمده ای در تحلیل مسایل محیط و حل مشکلات انسان ایفا کند. دانشجویان و محققین این رشته باید تلاش کنند با ایمان و علاقه به راه خود ادامه دهند و نقش خود را در سازمانهای اجرایی بخوبی ایفا نمایند. این امر ممکن نیست مگر به کمک آموزش های نظری و عملی و مجهز کردن خود به علم روز. البته در این میان دانشکده ها و گروههای متولی آموزش ژئومورفولوژی نیز وظیفه خطیری به عهده دارند و باید با ایجاد امکانات و شرایط مطلوب و شناخت شرایط محیطی در آموزش دانشجویان اقدام جدی نمایند و با ایجاد ارتباط با سازمانهای اجرایی و پژوهشی داخلی و خارجی در توسعه این شاخه از علم کوشا باشند.
با تشکر
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 21964 بار   |   دفعات چاپ: 1205 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی ژئومورفولوژی Iranian Association Of Geomorphology
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645